GÜMÜŞ EL SANATI HAK ETTİĞİ DEĞERİ GÖRMÜYOR

Gümüşün en başından en sonuna kadar tek bir kişi bu sanatı tek başına yapıyor.

Tarih: 19.06.2023 21:01 Güncelleme: 19.06.2023 21:01
GÜMÜŞ EL SANATI HAK ETTİĞİ DEĞERİ GÖRMÜYOR

www.gunebakiserzurum.com / İhsan KUMRU

Bugünkü şartlarda kazançlarının oldukça düşük olduğunu ifade eden Gümüş İmalatçısı İsmail Nalbantoğlu, fabrika ürününü alıp satımını yaparak el sanatımıza değer verilmediğini söyledi.

Nalbantoğlu,’’ Gümüş el zanaatı önceden hazırlanmış kalıp gümüşleri kâğıdın üzerine kurşun kalem ile çizimini yapıyorum. Çizdikten sonra pirinç kalıplar üzerine gümüş sanatını yapıyorum. Bu kalıpları yapıyoruz bir sefer ve kullanıyoruz. Kolye kalıbını kâğıt üzerine çizerek gümüşün üzerine aktarıyorum. Gümüş üzerinde ince işleme ile bu zanaatı gerçekleştiriyorum. İlk önce alt kasnağını yapıyorum. Daha sonra gümüşünü ve taşını yapıyorum. Temeli ise öncelikle gümüşü eriterek makinede gümüşü çekeriz. Çektikten sonra hangi kalıbı ve modeli yapacağız ona karar veririz. O modele göre gümüşü çekip gümüş işleme sanatını gerçekleştiririz.  Gümüşün en başından en sonuna kadar tek bir kişi bu sanatı tek başına yapar. Yetişme şeklimiz budur. Ayrı ayrı gümüş işleme sanatı yapılmıyor. Alt zeminini başka bir usta yapsın işlemesini başka bir usta yapsın böyle bir fabrika usulü çalışma yok bizde. Tek bir usta elindeki işi son anına kadar yapar. Bizde hazır makine yapımı yok.  Bizde imitasyon bulunmaz. Tamamen bizim işçilik alanımız gümüş ve altın. Altının yükselmesiyle altın işlemesi fazla yapmıyoruz. Geçmişte altının üzerine işlemelerde yapıyorduk. Şu an altın pahalı olduğu için tercih edilmiyor. Gümüşü ilk öncelikle eritiyoruz. Saf hammadde işlenmemiş gümüşü İstanbul’dan alıyoruz. Eritme işlemini yaparak 925 ayar olacak şekilde yapıyoruz. Eritilen gümüşü makinede çekiyoruz. Parça parça yapılan demir kalıbın ölçüsünü alıyoruz. Ölçüye göre demiri çekip plak haline getiririz. Yapılma işleminden sonra gümüşe taşını koyarız. Taşın cilasını ve motiflerini yaparız. Astar çekme işleminden sonra üzerine mum hissiyle hisleriz. Kalıp aldığımız motifin aynısını çıkarırız.  Bundan sonraki işleme ise kıl testeresiyle kalıbı keseriz. Bugün ki şartlarda kazanmamız oldukça düşüktür. Çünkü teknoloji ve makineleşme el sanatlarını bitirdi. Taşhan ’da benim el emeği ile yapmış olduğum ürün yarım kiloysa makine üretiminden yüz kilo var. Fabrika ürününü alıp koyuyorlar ama bizim el sanatımıza değer verilmiyor. Erzurum’a toptan satış 1 bin 900 TL şehir dışına ise 2 bin 900 TL gümüş el sanatı satışlarımız.’’