İzleyiciyi İzlemek; Sanat Eseri, Sanatçı ve İzleyici İlişkisi

Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü Öğretim Görevlilerinden Yrd.Doç.Dr. Tansel Çeber, İzleyiciyi İzlemek; Sanat Eseri, Sanatçı ve İzleyici İlişkisi Üzerine bir araştırma yaptı.

Tarih: 01.01.0001 00:00
İzleyiciyi İzlemek; Sanat Eseri, Sanatçı ve İzleyici İlişkisi

 

Dilek BAYRAK

İzleyiciyi İzlemek; Sanat Eseri, Sanatçı ve İzleyici İlişkisi Üzerine yaptığı araştırmanın hedefine değinen Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü Öğretim Görevlilerinden Yrd.Doç.Dr. Tansel Çeber, ?Bu çalışma, 1960´larda değiştiği görülen sanatçı- sanat yapıtı- izleyici ilişkisinin nedenlerini örneklerle irdelemek ve değişen bu ilişkinin sanata etkilerini araştırmayı hedeflemektedir.? dedi

Çeber, ?Modernizm sanat eseri karşısındaki izleyicinin pozisyonunu mesafe ile açıklar; sanat yapıtı ile izleyici arasında önceden öngörülmüş bir uzaklık söz konusudur. Modernist sanat anlayışında sanat yapıtı izleyici tarafından ulaşılamaz, dokunulamaz bir konumdadır. Böyle bir sanat eserinin ontolojisinde izleyicinin yeri yok denecek kadar azdır. Dada hareketinin sanatçı ve sanat eserinin yüceliğine karşı duran tavrından ve sanat yapıtının oluşumunda izleyiciye söz söyleme hakkı vermesinden beslenen 1960´lı yılların sanat üretme pratiği ile sanatçı - sanat yapıtı - izleyici arasındaki ilişkinin niteliği değişir. Artık sanat yalnızca sanatçı ve onun ürettiği nesneden oluşmamakta, bu sürece izleyici de dahil edilmektedir. Hatta bazı durumlarda izleyicinin fiziksel müdahalesi olmadan sanat yapıtı anlamına ulaşamaz.

Bu makale 1960´larda değiştiği görülen sanatçı- sanat yapıtı- izleyici ilişkisinin nedenlerini örneklerle irdelemek ve değişen bu ilişkinin sanata etkilerini araştırmayı hedeflemektedir.? Diye konuştu